Direktlänk till inlägg 1 december 2007

Sammanfattning av min VFU....

Av Sara - 1 december 2007 12:19


Jaha, igår tog alltså VFU-period nummer 2 slut...men jag får träffa eleverna nästa vecka då jag ska jobba en förmiddag i klassen...tur för mig.


I går fredag började elevernas dag med att det var adventsfirande i kyrkan och efter det var det fikadax - lussebulle, pepparkaka och saft. Jag åt min första lussebulle för i år, men fler kommer det att bli...ha ha ha.

Eftersom jag visste att det skulle bjudas på fika så tog jag inte med mig "stora fikakorgen" till personalen i går, men de fick en burk pepparkakor, så att de fortsätter vara lika snälla och underbara som vanligt...


Lektionspass nummer 26: efter att eleverna hade fikat började jag och de två elever som vi lottade namnet på i torsdags, att färdigställa bildspelet med röster och musik. Eleverna valde att lägga till röst i början, på första bilden, men sedan ville de ha musik på resten av bildspelet. Jag tycker att det är viktigt att det är eleverna som har fått valt hur de vill "färdigställa" det här arbetet så jag överlämnade också helt beslutsrätten till dessa två elever - men det är inte helt lätt att inte "styra" dem så de gör som jag skulle vilja att det ska vara! Men,som jag har skrivit tidigare så är det här projektet det första som eleverna gör i Phot Story, så jag tycker att det är viktigt att det inte finns för många "bestämmelser" från min sida, utan jag låter dem få ta eget ansvar, inom rimliga gränser förståss...

Efter att eleverna hade färdigställt filmen och enats om ljud...hm...det var inte lätt men de valde att lägga till musik som de tyckte passade från multimediabyrån, var det 3 minuter kvar till lunch. Så jag ilade snabb som en råtta...ha ha till lunchrummet och riggade kanonen och den bärbara och startade bildspelet så att skolans övriga personal skulle få möjlighet att under lunchen kunna ta del av 5:ornas verk. Sedan snabbt tillbaka till matsalen och åt kycklingsnitsel och potatis..mums. Efter att jag på rekordtid (kände mig stressad hela dagen i går) ätit klart så var jag tillbaks i personalrummet.

Nu var det dags att poppa popcorn, jag tycker det är en självklarhet att äta popcorn då vi skulle se på film! Popcornen var klara och saltade, jag "rigga ner" kanonen och datorn, upp med allt på en vagn + julmusten som också skulle med, och iväg till klassrummet. Ett jubel utbröt när eleverna kände lukten från popcornen...ibland gör man ju allt för att vara populär...fniss. Allt har funkat sååå himla bra i två veckor, tror ni allt gick smidigt nu när klockan var 12:35, och eleverna slutar klockan 13:05?

 Den som inte tror det tror alldeles rätt! Medan klassvärdarna och klassläraren delade ut popcorn och hälde upp musten skulle jag starta upp kanonen och datorn igen, så långt gick allt bra, men jag skulle även koppla in högtalarna så att musiken kunde höras i hela klassrummet - men, nej dom förbenade högtalarna ville inte funka. Så, eleverna fick vara knäpptysta (endast popcorntuggandet hördes) och så fick musiken från den bärbara datorn fylla klassrummet... Det blev inte riktigt samma effekt som det var tänkt, men barnen var glada att få se och höra hela deras gemensamma film. Filmen blev nästa 8 minuter lång, och innehöll ca 50 bilder. Det kändes som att alla var nöjda och jag fick en applåd...tår i ögat....


När jag sagt hej då och kramats lite plockade jag ner kanonen och datorn och låste in dem, sedan gick jag till fritids och fixade mellanmål och sydde gardiner...


Avslutande reflektion av de senaste två veckorna:

jag har känt mig oerhörd välkommen av både elever och personal, jag känner också att jag stolt kan säga att jag har genomfört ett bra arbete.

Jag har fått bra omdöme av min handledare, som är en underbar människa. Det har mer kännts som att jag har varit på skolan och utfört ett projekt än att jag har varit lärarkandidat. Jag har fått arbeta mycket självständigt, vilket jag tycker har passat mig utmärkt i arbetet med Photo Story.

Jag hoppas och tror att det är flera som har fått upp ögonen för detta program och som tänker använda sig av det i olika sammanhang. För de bland perosnalen som inte har upptäckt programmet får jag tillfälle att förhoppningsvis inspirera dem när jag kommer till skolan som "konsult" (låter fint, det var rektorn som gav mig den titeln) i början av januari under deras kompetensdagar i IT - ni kan läsa mer om det under inläggen från november.

Det enda "tråkiga" jag kände under dessa två veckor var tillgången på datorer, jag/vi hade två till tre datorer tillgängliga sammtidigt. Men, jag vet att skolan håller på att se över sitt "IT-område", och det har köpts in två kanoner till, de håller även på i biblioteket att göra en "datorstation" samt att personalen kommer att få tillfälle under 2008 att öka sin kompetens inom området.


Jag vill också tala om att jag tycker att det här med bloggandet har varit roligt, det är intressant att kunna läsa och se hur de går för er andra. Men, vilken oerhörd tid det tar att varje dag skriva...men kul är det!


Är du nyfiken på att se vad jag drömde om här om natten? Läs inlägget i november, eller kolla in bilden....


Tjingeling!


SAMMANSTÄLLNING AV MIN VFU:


  • Mål och Syfte

Mitt mål med dessa två VFU-veckor var att jag skulle lära eleverna programmet Photo Story 3, efter önskemål från klassläraren.

Syftet med lektionerna var att eleverna på ett för dem lustfyllt sätt skulle få tillfälle att få grundläggande kunskaper i programmet samt att de skulle få möjlighet att utforka programmet så att de vid ett senare tillfälle kan arbeta vidare med programmet och då kunna skapa egna bildspel. Jag tycker att det är viktigt att väcka intresset och att inspirera eleverna direkt när jag startar, och det tycker jag att jag lyckades med via mina två startnycklar.


Jag tycker att det är viktigt att eleverna får möjlighet att i skolan få använda sig av olika uttrycksformer. Att ge dem möjligheten att få redovisa eller visa sin berättelse, sitt semsterminne, eller kanske skolans temadag genom programmet Photo Story anser jag kan stärka många av eleverna som kanske annars tycker att det är jobbigt vid t.ex en redovisning. Jag tycker även att det är viktigt att eleverna får använda sig av metoder som för dem är lustfyllda och att man som pedagog vågar att prova någonting nytt.

Datorn är ju ett verktyg som de flesta elever använder sig av dagligen i sin kommunikation, och för mig är det viktigt att "hänga med" i barnens värld och intressen, för att kunna erbjuda dem en intressant och berikande inläningssituation.


  • Metod

Jag har under mina veckor haft 26 lektionspass. Jag startade veckan med en lektion i helklass som handlade om fildelning, upphovsrätt, bildhantering etc. Den lektionen var lärarledd men innehöll många diskussioner. Nästa två lektioner handlade om sökning på Internet, jag informerade eleverna om olika sökmotorer, tipps vid sökning samt att vi diskuterade hur vi läser av en hemsida. Efter min inledning och diskusion fick eleverna arbeta självständigt eller i par med sökning
på Internet, de fick söka svar på frågor som jag hade sammanställt till dem.

Restrerande 23 lektionspass har skett med elever i mindre grupper pga att skolan saknar datorsal. Under första veckan fick alla elever  grundläggande kunskaper i programmet.

Fördelen med att jag fick undervisa i små grupper, var att jag fanns tillgänglig för alla elever och att jag fick en direkt uppfattning om deras tidigare kunskaper inom IT, samt om de "hängde" med under mina lektioner. Under vecka nummer två fick eleverna arbeta i mindre grupper igen, men nu börjde det gemensamma arbetet med bilderna från lägerskolan. Jag har alltså i början av varje lektionspass genomfört en genomgång av programmet.

Eleverna har också fått skapat mappar att spara sina egna arbeten i, de flesta, men inte alla kunde det. Så, en del av eleverna har även fått en "allmän" undervisning i datorns olika funktioner.


  • Resultat

Jag känner att jag har lyckats med de mål som jag har beskrivit här ovan, och jag har själv fått tillfälle att utvecklas som pedagog under min VFU. Jag har trivts och det har känts att eleverna har haft intresse, vilja och nyfikenhet att lära sig det jag har velat undervisa dem om.


I klassen finns det 25 elever, alla dessa elever kan Photo Story, en del mer en del mindre. Men, alla har en grund i programmet som de kan använda sig av och utveckla.
Klassens färdiga resultat kommer att finnas tillgängligt på min resurssida i början av nästa vecka. Jag har jag även visat eleverna att jag har sammanställt en manual i programmet, ifall de glömmer bort något av momenten, manualen finns på min resurssida.

Jag tycker att det är kul att så många av eleverna har laddat ner programmet hemma och gjort fina och insprerande bildspel, som de har visat mig.

Även klassläraren har laddat ner programmet hemma och gjort sitt första bildspel.

Jag har fått möjlighet att lära eleverna och läraren ett nytt program som de nu kan använda sig av och bli inspirerade av, och det har lyckats!


  • Reflektion

Min spontana reflektion är att IKT kan användas som ett stöd i flera

lärandeprocesser. Jag vill i min kommande roll som färdigutbildad lärare använda mig av olika uttrycksformer i undervisningen. För mig kommer datorn att ha en självklar plats i lärandeprocessen, jag vill inte att datorn ska ses som ett moment som behöver "bockas" av och sedan inte användas mer. Datorn ska i mitt kommande klassrum användas dagligen som ett verktyg i mina elevers lärande. Den får inte ta över rollen som papper och penna har, utan den ska finnas som ett komplement.

Jag vet också efter tidigare arbetslivserfarenhet inom skolan att hos elever med särskilda behov har datorn en stor vinnande effekt. Detta gäller ju även för de elever som är svaga vid t.ex. redovisningar

När jag jobbar med IT är det viktigt att jag som lärare är flexibel, och att jag ser varje elevs kunskapsnivå och förmåga. Jag anser också att genom att arbeta med IT har jag som pedagog möjlighet att individualisera på ett bra sätt, så att eleverna ges möjlighet att arbeta i sin egen takt och efter sin egen förmåga.


Jag har fått ut maximalt av min VFU, och jag känner mig trygg och säker i min roll som blivande lärare.


 Tjingeling, igen!



 
 
Ingen bild

lillasyster

4 december 2007 20:28

vad roligt att läsa om vad du gör syster! och vad du e duktig!!! =)

 
Ingen bild

Lasse W

6 december 2007 15:14

Hej!
Kul att du haft en så givande VFU och att du känt dig välkommen och uppskattad på skolan. Datorns möjligheter att kombinera ljud, bild och text i tex Photostory ger ju många användningsområden i skolan.
Små grupper gör ju att ett projekt tar många lektioner att genomföra. Skulle man vara ensam lärare i klassen kanske man skulle kunnat låta eleverna lära varandra? Eller så är det så att man får låta det ta tid första gången. Om de vill jobba vidare med programmet kanske de kan arbeta mer självständigt nästa gång. Bra jobbat1

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 26 januari 2008 16:17

Halloj...   Förra veckan avslutade jag min kurs i IKT. Jantelagen slår ofta sina klor i mig, och det är svårt att berätta vad jag är duktig på. Men, nu tänker jag göra det i alla fall. På Universitetet kan man få IG, G eller VG i betyg. Jag fick VG +...

Av Sara - 22 december 2007 12:11

Jag och Antonio Banderas vill önska er alla en riktigt God Jul...   Jag måste också meddela att min blogg håller på att "dö", känns inte som att tiden finns, nu när bloggandet under VFU:n är över... Men gråt inte, jag kanske kommer tillbaka...   Tj...

Av Sara - 29 november 2007 18:57

Här kommer Vilma Långstrump, tjolahopp tjolahopp.... och en snorig, hostande bloggare...   Nu har jag kommit till näst sista dagen på denna VFU-period..snyft. Men, men ibland måste det roliga få ett slut..ha ha ha. Skämt å sido, idag har jag haft le...

Av Sara - 28 november 2007 16:15

Jag är fortfarande hostig och lite febrig, men med lite "kuckelimuckmedecin" som Karlsson på taket använder sig av så blir jag bättre....   Jag har alltså varit hemma idag, och planerat för de två sista dagarna på min VFU - känns som att jag kommer a...

Av Sara - 27 november 2007 11:33

Buhu, jag är sjuk... snorig , febrig, hostig och ont i halsen. Kanske inte så konstigt eftersom det är så många av skolans elever som är hemma och är sjuka - med förkylning eller i vinterkräksjukan..peppar, peppar ta i trä att jag slipper det.   Men...

Presentation

Omröstning

Ser du fram emot att komma ut på VFU?
 Ja
 Nej
 Lite

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards