Direktlänk till inlägg 21 november 2007

Onsdag 21 november

Av Sara - 21 november 2007 23:05

Hej igen...

Igår tisdag, genomförde jag lektion nummer 3, 4, 5, 6 och 7. Under dessa två VFU-veckor kommer jag att få träna mig ordentligt i min lärarroll då det är lite struligt med datorerna så jag har endast tillgång till två eller i bästa fall tre datorer samtidigt, men det är i varje fall mer än en dator...fniss. Det gäller att se det bästa i situationen!

Min planering gick ut på att jag skulle kunna undervisa 3-4 elever samtidigt i Photo Story, och att jag skulle kunna använda mig av kanonen. Men, pga för få antal datorer så har jag nu eleverna i betydligt mindre konstulationer. Jag har lektion med två till tre elever samtidigt, vilket ju faktiskt är toppen ur deras synvinkel sett - de behöver inte slåss om uppmärksamheten och tiden att få hjälp av mig. Jag vill under den här första veckan ge varje elev i klassen en ordentlig grund i programmet Photo Story, så att de känner sig säkra på det innan vi nästa vecka ska arbeta med deras lägerskolbilder. Under det kommande arbetet har jag planerat att de ska få arbeta tillsammans i mindre grupper med bilderna som de ska få välja ut, men jag återkommer nästa vecka med planeringen inför det arbetet.

Det som är så underbart i allt datastrul är att min handledare har avsatt så oerhört mycket tid för mig och för mitt projekt. Hon är även engagerad och vill att eleverna och även hon själv ska få en så bra grund som möjligt i det jag vill lära dem.


I fredags skickade jag hem ett brev till föräldrarna i barnens kontaktböcker. I brevet skrev jag om att jag skulle komma och om vad jag hade för planering för mina två veckor. Jag frågade även föräldrarna om de tyckte att det kunde vara ok att publisera elevernas färdiga alster på min resurssida, så att de hemifrån kunde få möjlighet att visa vad de skapat samt ladda ner filmen. Jag skrev även adressen till min resurssida, så att föräldrarna hade en möjlighet att kunna titta in på min sida och se hur den ser ut. De ges även möjlighet att där se mina startnycklar så de kan få ett hum av vad Photo Story är för program. Så, när arbetet är klart kan även du se vad "mina" elever har skapat med hjälp av Photo Story...


I dag när jag kom till skolan fick jag veta att flera av eleverna hade laddad ner programmet i går, och arbetat hemma med det. Det känns kul tycker jag, eleverna i den här klassen är väldigt intresserade och engagerade i att lära sig det jag vill visa dem.

Datorvanan är väldigt skiftande bland eleverna, det märks att en del sitter mycket vid datorn, medan en del inte gör det. Även om datorvanan är blandad så har eleverna en sak gemesamt, och det är viljan och nyfikenheten. Det är sååå underbart att vara ute i "verkligheten", och jag känner att jag längtar till den dagen då jag är färdigutbildad lärare och får möjlighet att undervisa på heltid.


Tjingeling!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 26 januari 2008 16:17

Halloj...   Förra veckan avslutade jag min kurs i IKT. Jantelagen slår ofta sina klor i mig, och det är svårt att berätta vad jag är duktig på. Men, nu tänker jag göra det i alla fall. På Universitetet kan man få IG, G eller VG i betyg. Jag fick VG +...

Av Sara - 22 december 2007 12:11

Jag och Antonio Banderas vill önska er alla en riktigt God Jul...   Jag måste också meddela att min blogg håller på att "dö", känns inte som att tiden finns, nu när bloggandet under VFU:n är över... Men gråt inte, jag kanske kommer tillbaka...   Tj...

Av Sara - 1 december 2007 12:19

  Jaha, igår tog alltså VFU-period nummer 2 slut...men jag får träffa eleverna nästa vecka då jag ska jobba en förmiddag i klassen...tur för mig.   I går fredag började elevernas dag med att det var adventsfirande i kyrkan och efter det var det fika...

Av Sara - 29 november 2007 18:57

Här kommer Vilma Långstrump, tjolahopp tjolahopp.... och en snorig, hostande bloggare...   Nu har jag kommit till näst sista dagen på denna VFU-period..snyft. Men, men ibland måste det roliga få ett slut..ha ha ha. Skämt å sido, idag har jag haft le...

Av Sara - 28 november 2007 16:15

Jag är fortfarande hostig och lite febrig, men med lite "kuckelimuckmedecin" som Karlsson på taket använder sig av så blir jag bättre....   Jag har alltså varit hemma idag, och planerat för de två sista dagarna på min VFU - känns som att jag kommer a...

Presentation

Omröstning

Ser du fram emot att komma ut på VFU?
 Ja
 Nej
 Lite

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26 27 28 29
30
<<< November 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards