Direktlänk till inlägg 26 november 2007

En ny dag...

Av Sara - 26 november 2007 14:50

Då var det dags för den andra veckans VFU...

Idag har jag haft lektionspass nummer 18, 19, 20 och 21. Den här dagen började med att jag presenterade hur det var tänkt att grupparbetena med lägerskolsbilderna ska gå till. Eftersom det är flera pass i veckan som eleverna har halvklass uppdelat på kön, fick min gruppindelning bestå av tjej- och killgrupper. Det blev 6 grupper med elevantalet 3 eller 4 i varje. Jag startade med en tjejgrupp som var väldigt entusiastiska och tog sig an uppgiften med iver! Jag har bestämt att varje elev ska få arbeta med 2 fotografier var. Det finns flera hundra kort att arbeta med, så jag tänkte att det gäller att minska ner antalet och dra upp några riktlinjer. Jag har valt att använda bilder ur den samlingen av kort som pedagogerna från skolan har tagit (även flera av föräldrarna och eleverna har fotograferat och lämnat skivor med kort) under lägerskolan, den samlingen består av 319 kort. Vidare har jag bestämt att den första gruppen får välja bland de 37 första korten, och då de var 4 stycken fick de gemensamt välja 8 bilder. Här krävdes det samarbete och flexibilitet - det fixade de galant. Det fortsatta arbetet under dagen med några av de andra grupperna gick lika bra. Alla eleverna är sååå entusiastiska, och nästan halva klassen har laddat ner programmet hemma.


En reflektion jag gjorde var att när tjejgrupperna valde ut bilder valde de bilder där många av klassens elever fanns med, medan killarna fokuserade på bilder som de själva var med på och gärna ingen annan...


Innan jag startade arbetet i smågrupperna pratade vi vidare om vad för sorts bilder vi använder oss av, om det t.ex är passande att publicera filmen på nätet med bilder där en del står och byter om på stranden osv. Många kloka ord och funderingar kom! Vi diskuterade även ordval och layout. Jag kan tillägga att det är massor av olika typsnitt och olika färger som kommer att vara med i filmen - men det är eleverna själva som har valt det!


Ser fram emot nästa lektionstillfälle då vi fortsätter vårt arbete...


Tjingeling!                                

 
 
Ingen bild

Lasse S

27 november 2007 10:19

Hej Sara

det är så roligt attt läsa din blogg för du är så entusiastisk. Många frågor var det i början av kursen om varför ska jag kunne det här men svaren (de allra flesta) verkar nu infinna sig.
Kul att du också bjuder på dig själv med bilderna :-)

LS

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 26 januari 2008 16:17

Halloj...   Förra veckan avslutade jag min kurs i IKT. Jantelagen slår ofta sina klor i mig, och det är svårt att berätta vad jag är duktig på. Men, nu tänker jag göra det i alla fall. På Universitetet kan man få IG, G eller VG i betyg. Jag fick VG +...

Av Sara - 22 december 2007 12:11

Jag och Antonio Banderas vill önska er alla en riktigt God Jul...   Jag måste också meddela att min blogg håller på att "dö", känns inte som att tiden finns, nu när bloggandet under VFU:n är över... Men gråt inte, jag kanske kommer tillbaka...   Tj...

Av Sara - 1 december 2007 12:19

  Jaha, igår tog alltså VFU-period nummer 2 slut...men jag får träffa eleverna nästa vecka då jag ska jobba en förmiddag i klassen...tur för mig.   I går fredag började elevernas dag med att det var adventsfirande i kyrkan och efter det var det fika...

Av Sara - 29 november 2007 18:57

Här kommer Vilma Långstrump, tjolahopp tjolahopp.... och en snorig, hostande bloggare...   Nu har jag kommit till näst sista dagen på denna VFU-period..snyft. Men, men ibland måste det roliga få ett slut..ha ha ha. Skämt å sido, idag har jag haft le...

Av Sara - 28 november 2007 16:15

Jag är fortfarande hostig och lite febrig, men med lite "kuckelimuckmedecin" som Karlsson på taket använder sig av så blir jag bättre....   Jag har alltså varit hemma idag, och planerat för de två sista dagarna på min VFU - känns som att jag kommer a...

Presentation

Omröstning

Ser du fram emot att komma ut på VFU?
 Ja
 Nej
 Lite

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26 27 28 29
30
<<< November 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards